Wanneer is uw online webshop een onderneming? Hiervoor hebben KVK en de Belastingdienst een aantal voorwaarden. Zoals winstgevendheid, zelfstandigheid en aantal klanten. Voldoet u aan de ondernemerscriteria van KVK? Dan moet u zich inschrijven in het Handelsregister (stap 4).
Wilt u een webwinkel beginnen vanuit huis, dan moet u ervoor zorgen dat uw buren hier geen overlast van hebben. Denk aan extra verkeer door pakketdiensten. Check het omgevingsplan van uw gemeente om na te gaan wat wel en niet mag. Wilt u een webwinkel beginnen zonder voorraad? Dan kun u ook dropshippen.
Bij de start van uw webshop kiest u een domeinnaam. Dat is het internetadres van uw webshop. U moet deze domeinnaam registreren. Het is belangrijk dat de domeinnaam nog niet bestaat. En dat u let op de regels voor auteursrecht, merkenrecht en handelsnaamrecht.
Bij de start van uw webshop moet u uw onderneming inschrijven in het Handelsregister van KVK. KVK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. U hoeft uw onderneming niet apart bij de Belastingdienst aan te melden. Als de Belastingdienst u als btw-ondernemer opneemt in de administratie, krijgt u uw omzetbelastingnummer en uw btw-identificatienummer (btw-id).
Maakt u winst met uw webwinkel? Dan ziet de Belastingdienst u waarschijnlijk als ondernemer voor de inkomstenbelasting. U betaalt dan belasting over de winst uit uw onderneming.
Over de meeste producten en diensten betaalt u ook omzetbelasting (btw). In Nederland zijn er 3 btw-tarieven. U mag de btw doorberekenen in de prijzen van uw producten. U betaalt de btw vervolgens na verkoop aan de Belastingdienst. Voor sommige goederen of diensten geldt een vrijstelling.
Lees meer over btw-aangifte doen.
Verkoopt u goederen aan klanten in een ander land binnen de Europese Unie (EU)? Dan krijgt u te maken met andere regels, bijvoorbeeld voor de btw. Levert u goederen buiten de EU? Dan moet u aan extra eisen voldoen. U moet bijvoorbeeld aangifte van uitvoer doen bij de douane.
U moet klanten uit de EU op dezelfde manier behandelen in uw webshop. Zo mag u consumenten uit bepaalde landen niet de toegang weigeren tot uw webshop. Of anders behandelen door hun nationaliteit. Dit heet geoblocking. Check de regels voor geoblocking en of deze voor uw dienstverlening gelden.
Iedere ondernemer is wettelijk verplicht een administratie bij te houden. Dat is bij een webwinkel niet anders. Uw administratie moet voldoen aan bepaalde regels. Zo bewaart u uw administratie tenminste 7 jaar. Moet uw webshop btw betalen in andere EU-landen? Dan moet u die gegevens soms zelfs 10 jaar bewaren. En als u gebruik wilt maken van de ondernemersaftrek, houdt u een urenregistratie bij.
Iedere webwinkelier moet zich aan een aantal verplichtingen houden. Denk hierbij aan:
Regels voor online verkoop beschermen uw klanten tegen risico's van kopen op afstand. U moet bijvoorbeeld duidelijk zijn over:
U mag niet meer gegevens vragen dan nodig voor de online verkoop. Als u bijvoorbeeld een pakket wilt versturen, heeft u een adres nodig. Maar geen geboortedatum. U mag dus geen geboortedatum vragen. Tenzij u een product verkoopt voor 18 jaar en ouder. Dan mag u wel een geboortedatum vragen.
Als u persoonsgegevens verzamelt via uw website, moet u in ieder geval https gebruiken. Zo voorkomt u dat criminelen mee kunnen lezen met het verkeer naar uw website.
De standaardinstellingen van uw webshop moeten privacyvriendelijk zijn. U mag bijvoorbeeld niet vooraf het veld aanvinken met ‘Ja, ik wil nieuws over aanbiedingen ontvangen’.
U moet uw klanten laten weten wat u met hun persoonsgegevens doet. Dit doet u met een privacyverklaring op uw website.
U mag de persoonsgegevens van de klanten niet zomaar delen met anderen.
Ook voor het verwerken en bewaren van persoonsgegevens gelden regels. Lees meer over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Houd ook rekening met de regels voor het gebruik van cookies op uw website.
Denk bij het inrichten van uw webshop ook aan de toegankelijkheid voor mensen met een beperking. Bijvoorbeeld mensen die slecht kunnen zien of horen. Sinds 28 juni 2025 moeten webshops met meer dan 10 mensen in dienst of meer dan € 2 miljoen euro omzet voldoen aan regels voor toegankelijkheid. Check met de zelfscan van MKB Nederland, Accessibility en Thuiswinkel.org hoe toegankelijk uw website is. En wat u kunt verbeteren.
Lees meer over een toegankelijke website.
Criminelen kunnen online, via uw ICT-systemen en uw mobiele telefoon, cyber-aanvallen doen op uw webshop. Elke vorm van cybercrime vraagt om eigen maatregelen om u daartegen te beschermen. Lees hoe u het risico op cybercrime kunt verkleinen.
Het is verstandig om algemene voorwaarden te gebruiken. Met algemene voorwaarden maakt u direct duidelijk welke rechten en plichten u en uw klanten hebben. Algemene voorwaarden kunnen de risico's die u als ondernemer loopt kleiner maken. Voor webwinkels gelden speciale regels. Bijvoorbeeld over de bedenktermijn en het retourrecht. U kunt modelvoorwaarden aanvragen bij verschillende organisaties (stap 14).
Elk product dat een consument gebruikt moet veilig zijn. Daarom gelden er eisen voor de producten die u verkoopt via uw webshop. Wat precies uw verantwoordelijkheden zijn, hangt af van uw rol en het soort product dat u verkoopt.
Bepaal uw rol in de productieketen om te zien welke regels er voor u gelden. Daarnaast zijn er eisen voor de verpakkingen en etiketten van de producten die u verkoopt. Denk aan: de taal op een etiket als u de goederen exporteert. (Zie stap 6: Levering aan klanten in het buitenland).
U kunt verschillende betaalmethoden gebruiken voor uw webwinkel. Omdat u wettelijk geen vooruitbetaling mag eisen, kunt u niet alleen iDEAL als betaaloptie aanbieden. U moet uw klanten andere mogelijkheden geven. Zoals creditcard, PayPal, incasso of achteraf betalen. Houd er rekening mee dat u per transactie een percentage aan kosten betaalt.
Via WebwinkelKeur, Thuiswinkel.org, Keurmerk.info en Qshops.org kunt u voor uw webshop een keurmerk aanvragen en modelvoorwaarden downloaden. Ook kunt u er terecht voor advies, marktonderzoek en hulp bij klachten.
Mogelijk gemaakt door