Meld acquisitiefraude bij de fraudehelpdesk
Denkt u dat u slachtoffer bent van acquisitiefraude?
- Betaal de rekening die u ontvangt niet en geef schriftelijk aan waarom u niet betaalt.
- Neem contact op met de Fraudehelpdesk. De Fraudehelpdesk kan u advies geven over uw situatie. Zo weet u welke stappen u verder kunt zetten.
Voorbeelden van acquisitiefraude
Oplichters hebben verschillende trucs om u te misleiden tot het afsluiten van een contract. Bijvoorbeeld:
- Het bedrijf doet alsof u al eerder contact heeft gehad. En vraagt u om uw bedrijfsgegevens te controleren en te ondertekenen. Achteraf blijkt dat u een contract heeft getekend. Of er is een opname gemaakt van het telefoongesprek waaruit blijkt dat u akkoord bent gegaan met een contract.
- U stemt telefonisch in met een gratis of bijna gratis dienst. Achteraf krijgt u een hoge rekening.
- Het bedrijf zegt dat uw gegevens nu al gratis worden vermeld en dat u dit tegen betaling kunt verlengen. Als u niet wilt verlengen, moet u iets ondertekenen. Achteraf blijkt dat u dan juist een contract heeft getekend.
- Het bedrijf dat u belt of mailt doet zich voor als een bekende organisatie.
Voorkom acquisitiefraude
Een bedrijf mag u alleen bellen met een aanbod als u daar toestemming voor heeft gegeven. Of als u al klant bij dat bedrijf bent of bent geweest. Let daarom altijd goed op als u wordt gebeld of gemaild door een bedrijf dat u niet kent. Heeft u een bv of ander bedrijf met rechtspersoonlijkheid? Dan mag u wel zonder toestemming worden gebeld. Pas ook op met telefonische aanbiedingen en doe geen mondelinge toezeggingen.
Lees meer over hoe u acquisitiefraude kunt voorkomen op kvk.nl.