Kirsten Lofers Adema en Denise Bosma uit Hoorn hadden allebei al langer de ambitie om een eigen onderneming te starten. Als vriendinnen was hun werk ook vaak onderwerp van privégesprekken en zo kwam op een avond het idee om samen een bedrijf te starten in influencer marketing.
Het Influencer Bureau (HIB) is sinds 2 september 2019 een feit. Lees hier hun unieke verhaal!
Beide vriendinnen hebben een communicatieachtergrond en ruime werkervaring in de mediabranche. Denise studeerde Media, Informatie en Communicatie aan de Hogeschool van Amsterdam. Ze werkte als accountmanager bij een mediabedrijf waar zij diverse mediacampagnes heeft opgezet voor grote merken. Kirsten studeerde Communicatie aan Inholland. Zij had een succesvolle hardloopblog en werkte daarnaast o.a. voor een sportlijn waar zij samenwerkingen met influencers opzette. Op een avond raakten zij met elkaar in gesprek over hun visie op influencer marketing. Al gauw werd duidelijk dat ze allebei vonden dat het anders moest. Meer aandacht voor strategie, betere matching met influencers én influencer marketing ook toegankelijk maken voor het MKB. Ze besloten te onderzoeken of ze hierin samen een bedrijf konden starten.
“Voordat we begonnen hebben we goed gekeken naar wat er al is op dit gebied en waarin wij ons kunnen onderscheiden. We hebben ons concept ook getest. We wilden namelijk ook weten hoe de samenwerking tussen ons als vriendinnen in het bedrijf zou gaan”, geeft Kirsten aan. “Een duidelijk plan zorgt voor rust en daarom hebben we alle stappen van begin tot het eind in kaart gebracht en gekoppeld aan een tijdsplanning. We raden elke startende ondernemer aan dit te doen. Er komt namelijk een hoop op je af en zo creëer je rust en houvast”, aldus Denise.
De dag fris beginnen vinden de dames belangrijk. Elke ochtend wordt een half uur ingepland om bijvoorbeeld te sporten, yoga te doen of een artikel te lezen. We werken met weekplanningen gekoppeld aan korte en lange termijn doelstellingen. Verder zijn onze werkzaamheden vrij ad-hoc en is geen dag hetzelfde. We bezoeken klanten, schrijven blogs, zijn bezig met social media etc.
Wij creëren creatieve campagnes voor merken die samen willen werken met influencers. Influencer marketing met een goed verhaal zorgt voor het verhogen van online zichtbaarheid, leads maar ook groei op social media bijvoorbeeld. Wij hebben hier een hele duidelijke visie over en begeleiden de campagne van A-Z. Daarnaast hebben we ook een adviserende rol in dit traject. Onze doelgroep is hoofdzakelijk MKB-bedrijven die willen starten met influencer marketing en dat kan in veel meer branches dan de bekende beauty branche.
Persoonlijk contact vinden we erg belangrijk in ons werk, net als toegankelijkheid. Influencer marketing is voor veel merken en bedrijven onbekend terrein. Het is niet duidelijk wat het hen precies kan opleveren. En wij willen graag laten zien dat deze vorm van online marketing ook voor veel bedrijven waardevol kan zijn. Ook onderscheiden we ons op strategie en matching. Het is belangrijk voor het succes van de campagne dat je een influencer kiest die echt bij jouw merk past en een bijdrage levert aan de doelstellingen die passen bij jouw bedrijf. Door onze achtergrond, vanaf de klant- en influencer kant, weten we hoe we dit succesvol kunnen uitvoeren voor jouw merk.
We hadden vertrouwen in ons concept, maar de veiligheid van een baan in loondienst vaarwel zeggen en fulltime in het ondernemerschap stappen was heel spannend. Onzekerheden horen uiteraard bij ondernemerschap, maar het sparren met en het vertrouwen op expertise van anderen waar jezelf minder sterk in bent, missen we soms. Omdat we met zijn tweeën zijn, hebben we al wel het voordeel dat we elkaar op bepaalde vlakken aanvullen. Ook is het best een uitdaging om als vriendinnen de juiste balans te vinden tussen werk en privé. Op een feestje in het weekend is het moeilijk om niet over ons werk te praten.
We hebben er voor gekozen om de “learning by doing” tactiek toe te passen als we tegen zaken aanlopen waar we weinig van weten. Er is veel online te vinden en we zijn bijvoorbeeld voor onze kennis op gebied van belastingen naar een gratis training van het Startersloket geweest. Heel waardevol.
Daarentegen is onze grootste drijfveer de vrijheid: werken wanneer je wilt, vrijheid om alles zelf te bepalen en onder je eigen voorwaarden, is heerlijk. Net als elke dag nieuwe dingen leren en nieuwe mensen ontmoeten waardoor je wordt uitgedaagd om te groeien en het maximale uit jezelf te halen.
Blijf dichtbij jezelf, stel prioriteiten en sta stil bij je succesmomenten! Dat is wat Denise en Kirsten hebben geleerd tot nu toe in hun start als ondernemer. En het perfecte moment om te starten is er nooit: maak een plan en ga ervoor. Stel jezelf de vraag: Wat is het allerergste wat er zou kunnen gebeuren? En hoe zou je dat oplossen? Breng dit in kaart, pak de controle terug en laat je niet leiden door angst.
“Breng je verdienmodel helder in kaart en zorg dat je een goede mindset hebt. Online vindt je diverse mogelijkheden om je te helpen bij die mindset (bijv. Tedtalks)”, aldus Kirsten en Denise.
We zijn er trots op dat we vanaf het begin samen HIB hebben opgebouwd, zonder hulp van externen en zonder startkapitaal. En niet te vergeten de steun van mensen om ons heen zodat we onze eigen keuzes mogen maken. Ons doel richting de toekomst is dat bedrijven ons weten te vinden als ze willen starten met influencer marketing. Daarnaast willen we ook graag onze kennis op influencer gebied delen en denken hierbij aan het geven van incompany trainingen, workshops/gastlessen op scholen en evenementen en adviestrajecten.
Meer weten over influencer marketing? Neem contact op met Denise of Kirsten van HIB!
Wij zijn continu op zoek naar leuke verhalen van enthousiaste startende ondernemers.
Vertel jij graag meer over jouw bedrijf? Vul dan onderstaande vragenlijst in. Na ontvangst zal onze redacteur contact opnemen voor de uiteindelijke plaatsing op het Startersloket van deze gemeente.