Jouw kracht in kaart brengen

In de vorige stap heb je jouw bedrijfsactiviteit beschreven. We gaan nu op zoek naar de kracht van jouw idee. Welke antwoord geef jij als iemand vraagt waarom je bedrijf een succes gaat worden?

Sterke punten

Het is soms best lastig om de succesfactoren goed en overtuigend te formulieren. Om hier meer gevoel bij te krijgen is het aan te raden vooraf goed na te denken over de sterke en ook zwakke punten van jouw idee en onderneming.

Denk bij sterke punten aan bijvoorbeeld:

Gewilde kennis en/of vaardigheden

Opgedane ervaring

Bepaalde werk- en denkwijze

Opgebouwd netwerk

Aanwezig kapitaal

Zwakke punten

Het ontbreken van deze elementen vormen mogelijk de zwakke punten van jouw onderneming. Kijk kritisch naar je eigen bedrijf om ook de minder sterke kanten te ontdekken. Als je deze goed in beeld hebt, kan je namelijk de juiste acties ondernemen om deze zwaktes om te buigen of juist te omzeilen.

Zo zijn startende ondernemers bijvoorbeeld vaak:

Kwetsbaar

Onzeker

Beperkt in hun capaciteit (geld / personeel)

Sterk afhankelijk (van de inzet en kwaliteit van henzelf)

Nog niet optimaal georganiseerd (processen, automatisering, digitalisering etc.)

Nog niet volledig geïntegreerd / geaccepteerd in de branche

Zakelijke doelen

Aan het begin van in dit stappenplan heb je nagedacht over jouw motivatie en persoonlijke doelen. Nu is het tijd om jouw zakelijke doelen te formuleren.

Als eerste wordt er vaak gedacht aan de financiële doelen. Het gaat hierbij dan over omzet, wint en bijvoorbeeld netto inkomen. Niks mis mee; heel goed zelfs! Maar zorg er wel voor dat je doelen SMART zijn en goed passen binnen het totaal plaatje. Doorloop deze stap dan ook nog eens als je klaar bent met dit stappenplan. De kans is groot dat je nog wat moet bijstellen.

Stel naast financiële doelen ook doelen op andere vlakken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het aantal acquisitiegesprekken dat je wilt voeren, hoe hoog je klantwaardering moet zijn, maar bijvoorbeeld ook wanneer je jouw website af wilt hebben en hoeveel (website)bezoekers je wenst.

"Tip: maak een 90-dagen plan. Ofwel wat wil je de eerste 3 maanden bereiken en welke inspanningen zijn daarvoor nog nodig."

Terug naar stappenplan