Gerichte doelgroep
“Ik kan iedereen helpen” hoor je van veel startende ondernemers. En dat klop vast. Je hebt veel kwaliteiten, een goed product en/of veel kennis en ervaring opgebouwd en je kunt echt veel verschillende mensen en/of bedrijven helpen. Dit kan en mag natuurlijk ook, maar als jij je met jouw bedrijfsidee echter richt op iedereen of een hele brede doelgroep “mensen met stress”, “mannen 19+ die willen afvallen” of “bedrijven die een website nodig heeft” dan is de kans heel groot dat niemand zich echt aangesproken voelt.
Je gebruikt in je communicatie dan vaak ook snel algemene termen om iedereen erbij te betrekken. Je schiet dan met hagel. Vaak is dit ook dure wijze van marketing en levert het doorgaans te weinig op. Â
Je kunt je, zeker met de marketingcommunicatie, vaak beter tot specifieke klantgroepen richten. Mensen of bedrijven daarbuiten weten je vaak ook echt nog wel te vinden. Het motto is dan: Kies en word gekozen. Ook je marketingcampagnes op bijvoorbeeld sociaal media worden met een gerichte doelgroep succesvoller en voordeliger!
Â